.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لابی‌های شبانه برای رأی‌ اعتماد‌ کابینه
با آغاز به‌کار مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی‌نژاد دسته دسته نمایندگان را به دفتر کار خود فرا‌می‌خواند تا با آنها درباره کابینه و وزرای پیشنهادی​اش بحث و تبادل نظر کند. این جلسات شبانه در حالی برگزار می‌شود که پیش از این احمدی‌نژاد برای معرفی وزرایش حاضر به رایزنی با نمایندگان نشده بود و پیشنهاد تشکیل کمیته مشترکی برای تعیین ترکیب کابینه را رد کرده بود. او اگرچه از نمایندگان خواسته بود تا در قالب مجامع استانی افراد موردنظرشان برای تصدی وزارت در دولت دهم را به او معرفی کنند؛ اما پیشنهاد وی با اقبال چندانی از سوی نمایندگان مواجه نشد و به جز معدود نامه‌هایی که آن هم در حمایت از وزرای طرد شده احمدی​نژاد نوشته شده بود، فهرستی راهی پاستور نشد. احمدی‌نژاد که با این مشی خود در چینش وزرایش، نمایندگان را آزرده خاطر کرده بود، طی سه شب گذشته دسته دسته آنها را به مهمانی افطاری و گپ و گفتی دوستانه دعوت می‌کند.

تا رنجش خاطر آنها را زدوده و برای وزرایش رأی اعتماد جلب کند. او برای این کار به سراغ نمایندگان شاخص مجلس نرفته و از طریق هیأت رئیسه یا فراکسیون اصولگرایان وارد عمل نشده است. محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، کانال ارتباطی احمدی‌نژاد با نمایندگان مجلس است که دعوتنامه‌هایی را برای آنها ارسال کرده یا به گفته حسن نوروزی در اطلاعیه‌هایی که روی بردهای مجلس نصب می‌کند، از برگزاری این نشست‌ها خبر می‌دهد. البته رحیمی برگزاری این نشست‌ها را که اغلب به شکل مجامع استانی برگزار می‌شود، «بنا به درخواست نمایندگان» عنوان می‌کند اما برخی نمایندگان شرکت‌کننده در این دیدارهای شبانه می‌گویند که اصلاً چنین درخواستی نداشته‌اند. با این حال از این دیدارها استقبال کرده و در آن حضور می‌یابند.به این ترتیب احمدی​نژاد با یک تیر سه نشان می‌زند. نخست آنکه بی‌توجهی به نظرات نمایندگان در تعیین کابینه را تحت‌الشعاع الطاف اخیرش قرار می‌دهد. دوم آنکه خودش مستقیماً با نمایندگان ارتباط برقرار کرده و خود را وامدار پادرمیانی و رایزنی نمایندگان واسطه و صاحب نفوذ در مجلس نمی‌کند و سوم و مهمتر از همه اینکه در این جلسات وعده‌هایی را با نمایندگان رد و بدل می‌کند که کمتر برای او تعهدآور است.

این رویکرد را می‌توان حاصل تجربه گذشته او در تعیین وزرای دولت نهم دانست. در مرداد و شهریورماه سال 84 این احمد توکلی و محمدرضا باهنر بودند که در ازای لابی‌ها و رایزنی‌هایشان با نمایندگان برای ارائه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت از او سهم‌هایی در کابینه گرفتند. کمااینکه محمود فرشیدی و طهماسبی وزرای آموزش و پرورش و تعاون سهمیه توکلی خوانده شده و از منوچهر متکی وزیر امور خارجه، محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، داود دانش جعفری وزیر اقتصاد و مصطفی‌ پورمحمدی وزیر کشور نیز به عنوان حلقه همفکران باهنر یاد شد. این بار احمدی‌نژاد طعنه و کنایه این نمایندگان صاحب نفوذ را به جان خرید اما آنها را برای چینش کابینه‌اش دور زد تا خودش مستقیماً وارد عرصه شده و با نمایندگان مشورت کند تا هم تمام وزرایش را آن​گونه که خود می‌خواهد بچیند و هم سهمی به نمایندگان واسطه ندهد. این در حالی است که باهنر این شیوه مذاکره احمدی‌نژاد را غیر سیستماتیک خوانده و تأکید کرده بود که از کانال هیأت رئیسه هیچ رایزنی‌ای با نمایندگان انجام نشده است.

محمد عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم تأکید کرده بود که رئیس‌جمهور باید از کانال کمیسیون‌های تخصصی، هیأت رئیسه و یا فراکسیون‌های سیاسی وارد عمل شود. راهی که احمدی‌نژاد آن را در پیش نگرفت و به عوض مذاکره چهره به چهره با نمایندگان را برگزید تا به گفته حشمت‌الله فلاحت​پیشه زیر بار تعهدات سیاسی به فراکسیون‌ها و تعهدات کارشناسی به کمیسیون‌ها نرود. به این ترتیب دولت دهم در ازای کسب رأی اعتماد برای وزرایش، تنها تعهداتی کوتاه مدت به نمایندگان خواهد داشت که اجرای آن را یا به سفرهای استانی موکول می‌کند و یا اینکه پس از آنکه وزرایش را به کرسی وزارت نشاند، از کنار این وعده‌ها می‌گذرد و آن را به باد فراموشی می‌سپارد. همان مشی​ای که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز در پیش گرفته شد. احمدی‌نژاد برای آنکه خود را وامدار هیچ یک از گروههای سیاسی اصولگرا نکند، اعلام کرد که هیچ ستاد انتخاباتی‌ای نخواهد داشت. اما عملاً ستادهایی به نامهای «ستاد مردمی حامیان احمدی نژاد»، «امتدادمهر»، «یاران خورشید»، «ستاد نمایندگان حامی احمدی‌نژاد»، «رضوان»، «حمایت مردمی»، «مهرورزی» و. . . برای احمدی‌نژاد فعالیت کردند که اگرچه در هریک از آنها یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد حضور داشت اما وعده‌هایی که آنها می‌دادند از جانب او نبود تا او خود را متعهد به اجرایش بداند. محمود احمدی بیغش مهمان شنبه شب رئیس‌جمهور بود.

مهمانی‌ که طی آن 20 نفر از نمایندگان مجلس با محمود احمدی‌نژاد دیدار کردند. نمایندگانی از استان‌های خوزستان، خراسان و شمال کشور. ولی اسماعیلی نیز از دومین نشست رئیس‌جمهور با جمعی از نمایندگان در یک​شنبه شب خبر داد که خودش نتوانست در آن حضور یابد. حسن نوروزی نیز مهمان شب گذشته رئیس‌جمهور بود. نشست‌هایی که به گفته احمدی بیغش تا زمان بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس ادامه دارد و مهمترین محور آن وزرای کابینه دهم و رفع ابهامات نمایندگان بود.

کمااینکه به گفته وی نمایندگان پس از این جلسات قانع شده و با نگاهی مثبت به کابینه از آن خارج می‌شوند. حسن نوروزی هم به «خبر» گفت که در مورد امکان عدم ارائه رأی اعتماد به برخی وزرا در این جلسات گفت​وگو شده و او شخصاً از وضعیت بد وزرای آموزش و پرورش و رفاه در منظر نمایندگان به رئیس‌جمهور خبر داده است. البته نمایندگان شرکت‌کننده در این نشست‌ها به احمدی‌نژاد یادآور شده‌اند که‌ کاش این نشست‌ها را پیش از معرفی وزرایش به کابینه برگزار می‌کرد تا احتمال رأی آوری وزرایش بیش از این باشد./خبر آنلاین
استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.109 seconds.